SID Info on tehtaan käyttämä diagnostiikka-tila Trionic7-moottorinohjauksella varustetuissa Saabeissa. Tuotantoautoista tämä ominaisuus on poistettu käytöstä, mutta uudellenohjelmoimalla saadaan takaisin käyttöön.
SID Info – Käyttö
SID Info menee yleensä päälle SID:n + ja – nappeja yhtä aikaa painamalla. Vuosimallista 2006 eteenpäin painamalla |> -nappi pohjaan ja sitten SRC-nappia. Toisen kerran em. nappeja painamalla päästään yhteisnäkymään, jossa saadaan kuusi arvoa yhtä aikaa näkyviin. Tästä lisää tämän sivun alaosassa. Poistuminen SID:n perusnäkymään jälleen kerran em. nappeja painamalla.
SID Infoa selataan + ja – napeilla. Tärkeimmistä arvoista löytyy lista hieman alempana tällä sivulla.
Mode
SID Infon symbolilistasta löytyy kohta Mode, jolla päästään vaihtamaan symbolilistoja. Moden vaihtaminen onnistuu painamalla Mode-symbolin kohdalla SET-nappi pohjaan, kunnes numero vilkkuu ja tämän jälkeen siirtymällä halutulle ”sivulle” +/- napeilla. Lopuksi vielä vahvistus SET-napilla.
Rivin pysäyttäminen
SID Infosta voidaan pysäyttää haluttu arvo ylemmälle riville painamalla lyhyesti SET-nappia. Tällöin pysäyttämisen merkiksi tulee *. Tämän jälkeen alemmalle riville voidaan selata haluttu toinen arvo. Rivin pysäyttäminen poistetaan painamalla CLR-nappia.
SID Info – symbolit
SID Info/Open SID ominaisuuden lyhyt symbolilista. Läheskään kaikkia ei ole mainittu, vain osa hyödyllisimmistä.
Symbol | Selitys |
---|---|
Rpm | Moottorin kierrosluku |
Lamb | Lambdasäädön suuruus |
Tair | Ahtoilman lämpötila |
Teng | Moottorin lämpötila |
IgnA | Sytytysennakko (tarkkuus 0,1 astetta) |
mAir | Toteutunut (mitattu) ilmamassa mg/C. Tämän täytyy vastata arvoa mReq. |
mReq | Voimassa oleva ilmamassapyyntö mg/C |
Pinl | Imusarjan paine. 500 = -0,5bar, 1000 = 0 bar, 2000 = 1 bar jne. |
Pbef | Paine ennen kaasuläppää. Lue Pinl. |
Amul | Kertautuva polttoainesopeutus. 2500 = +25% |
nErr | Vikakoodien lukumäärä |
Fcod | Vikakoodi, hex-arvona. Helppo käydä muuttamassa ymmärrettävään muotoon esim. https://www.lunilab.fi/saabcode/ |
Ioff | Sytytysennakon muutos. Suuret negatiiviset arvot ahdot päällä viittaavat nakutukseen mutta myös muita syitä myöhäistykseen on eri tilanteissa esim. automaattivaihteiston vaihtohetki. |
MiFi | Todelliset havaitut sytytyskatkokset. kaasu pohjassa ei välttämättä rekisteröidy joten ei kannata sokeasti luottaa. Filtteröimätön Miss arvo on myös aika turha koska reagoi muissa tilanteissa turhaan. |
PWM | Magneettiventtiilin pulssisuhde. Maksimi on 980 (98%). Jos pulssisuhde makaa 980:ssa tai lähellä sitä, eikä ahdot silti nouse lähelle tavoitetta, niin vika on lähes aina mekaaninen. Yleensä ilmavuoto tai EVAP-takaiskun rikkinäisyys. Joskus harvoin itse magneettiventtiili. EVAP:n testaus onnistuu irroittamalla ja tulppaamalla R-letku (R-portti jää väliaikaisesti auki). Jos nyt ahdot nousee, niin EVAP-vika. Jos ei auta, niin W-letku irti, jos sitten ahdot nousee hyvin niin vika todennäköisimmin magnettiventtiilissä. |
Badp | Ahtopaineen adaptaatio |
Actu | Akun jännite. Volttia. |
Mode | Painamalla pitkään SET-näppäintä voi vaihtaa symbolilistojen välillä + ja – -napeilla. Vain SID2. |
ECMS | Vääntörajoituksen ”syy” |
10 = pedalmap | |
11 = cruise control | |
12 = idle control | |
20 = max engine torque | |
21 = traction control | |
22 = manual gearbox limit | |
23 = automatic gearbox limit | |
24 = stall limit automatic | |
25 = special mode | |
26 = reverse limit automatic | |
27 = missfire diagnose limit | |
28 = brake management | |
29 = diff protect automatic | |
31 = max vehicle speed | |
50 = knock airmass limit | |
51 = max engine speed | |
52 = max air for lambda 1 | |
53 = max turbo speed | |
54 = crankcase vent error | |
55 = faulty APC | |
61 = engine tipin limitation | |
62 = engine tipout limitation | |
80 = engine temp limit | |
Gear | Vaihde, automaattivaihteisto |
2 = peruutusvaihde | |
3 = vapaa | |
5 = vaihde 1 | |
6 = vaihde 2 | |
7 = vaihde 3 | |
8 = vaihde 4 | |
9 = vaihde 5 | |
11 = vaihde 3, lukitus (lock up) | |
12 = vaihde 4, lukitus | |
13 = vaihde 5, lukitus | |
28 = vaihde 4, osaluisto (slipping lock up) | |
29 = vaihde 5, osaluisto | |
Vain biopower-ohjelmissa | |
Ad85 | Etanolipitoisuus (0,1% tarkkuus, eli 850 = 85%) |
Ca85 | Hetkellinen etanoliadaptaatio. Seuraa lambdakorjausta, eikä vaikuta suoraan mihinkään. |
Me85 | Ei tarkoita mitään. Ollut vain tuotekehityksen aikana käytössä. |
E85 symbolit löytyy usein Modesta 6. Perusadaptaatiot, kuten Amul ja Badp Modesta 0. Yleensä Mode on käynnistyksen jälkeen 5. Tämä vaihtelee eri ohjelmissa.
mAir vs. Pinl karkea suhdetaulukko ehjällä IMM:llä ja yleisillä ilmamassoilla (riippuen ahtoilman lämpötilasta, pakoputken virtaavuudesta yms.):
2,3t GT17: 1150 mAir = 1900-2000 Pinl
2,3T 15T: 1230 mAir = 2000-2100 Pinl
2,0t GT17: 1050 mAir = 2000-2100 Pinl
2,0T 15T: 1150 mAir = 2200-2300 Pinl
Jos ahtopaine poikkeaa selvästi ylöspäin tästä tai toteutunut ilmamassa alaspäin (ja pyynti mReq on korkeampi ja turbolagin verran on odoteltu), niin voi olettaa IMM-vikaa. IMM:n kestoikä on monesti n. 200tkm/10v luokkaa.
Jos taas ahtopaine on selkeästi alhaisempi, niin esimerkiksi tukkeutunut pakoputki voi sen aiheuttaa.
SID Info – yhteisnäkymä
SID Infon toisessa näkymässä saadaan kuusi arvoa yhtä aikaa näkyviin. Aloitustilasta tähän päästään + ja – nappeja yhtäaikaa painamalla.
+ tai – nappia painamalla näet symbolien nimet.
SET-nappia pitkään painamalla päästään muuttamaan symboleita arvo kerrallaan. +/- napeilla valitaan haluttu arvo. Tämän jälkeen painetaan Night Panel -nappia, jolloin ko. kohta tallennetaan ja siirrytään seuraavan symbolin valintaan.
Näkymästä poistutaan samoin kuin tähän tilaan päästiinkin.
Tämä teksti on pääosin lainattu Suomen Saab Klubi ry:n foorumilta nimimerkiltä jcarlson. Lisäyksiä tehty ko. viestiketjun pohjalta eri nimimerkkien teksteistä.