SID Info on tehtaan käyttämä diagnostiikka-tila Trionic7-moottorinohjauksella varustetuissa Saabeissa. Tuotantoautoista tämä ominaisuus on poistettu käytöstä, mutta uudellenohjelmoimalla saadaan takaisin käyttöön.
SID Info – Käyttö
SID Info menee yleensä päälle SID:n + ja – nappeja yhtä aikaa painamalla. Vuosimallista 2006 eteenpäin painamalla |> -nappi pohjaan ja sitten SRC-nappia. Toisen kerran em. nappeja painamalla päästään yhteisnäkymään, jossa saadaan kuusi arvoa yhtä aikaa näkyviin. Tästä lisää tämän sivun alaosassa. Poistuminen SID:n perusnäkymään jälleen kerran em. nappeja painamalla.
SID Infoa selataan + ja – napeilla. Tärkeimmistä arvoista löytyy lista hieman alempana tällä sivulla.
Mode
SID Infon symbolilistasta löytyy kohta Mode, jolla päästään vaihtamaan symbolilistoja. Moden vaihtaminen onnistuu painamalla Mode-symbolin kohdalla SET-nappi pohjaan, kunnes numero vilkkuu ja tämän jälkeen siirtymällä halutulle ”sivulle” +/- napeilla. Lopuksi vielä vahvistus SET-napilla.
Rivin pysäyttäminen
SID Infosta voidaan pysäyttää haluttu arvo ylemmälle riville painamalla lyhyesti SET-nappia. Tällöin pysäyttämisen merkiksi tulee *. Tämän jälkeen alemmalle riville voidaan selata haluttu toinen arvo. Rivin pysäyttäminen poistetaan painamalla CLR-nappia.
SID Info – symbolit
SID Info/Open SID ominaisuuden lyhyt symbolilista. Läheskään kaikkia ei ole mainittu, vain osa hyödyllisimmistä.
| Symbol | Selitys |
|---|---|
| Rpm | Moottorin kierrosluku |
| Lamb | Lambdasäädön suuruus |
| Tair | Ahtoilman lämpötila |
| Teng | Moottorin lämpötila |
| IgnA | Sytytysennakko (tarkkuus 0,1 astetta) |
| mAir | Toteutunut (mitattu) ilmamassa mg/C. Tämän täytyy vastata arvoa mReq. |
| mReq | Voimassa oleva ilmamassapyyntö mg/C |
| Pinl | Imusarjan paine. 500 = -0,5bar, 1000 = 0 bar, 2000 = 1 bar jne. |
| Pbef | Paine ennen kaasuläppää. Lue Pinl. |
| Amul | Kertautuva polttoainesopeutus. 2500 = +25% |
| nErr | Vikakoodien lukumäärä |
| Fcod | Vikakoodi, hex-arvona. Helppo käydä muuttamassa ymmärrettävään muotoon esim. https://www.lunilab.fi/saabcode/ |
| Ioff | Sytytysennakon muutos. Suuret negatiiviset arvot ahdot päällä viittaavat nakutukseen mutta myös muita syitä myöhäistykseen on eri tilanteissa esim. automaattivaihteiston vaihtohetki. |
| MiFi | Todelliset havaitut sytytyskatkokset. kaasu pohjassa ei välttämättä rekisteröidy joten ei kannata sokeasti luottaa. Filtteröimätön Miss arvo on myös aika turha koska reagoi muissa tilanteissa turhaan. |
| PWM | Magneettiventtiilin pulssisuhde. Maksimi on 980 (98%). Jos pulssisuhde makaa 980:ssa tai lähellä sitä, eikä ahdot silti nouse lähelle tavoitetta, niin vika on lähes aina mekaaninen. Yleensä ilmavuoto tai EVAP-takaiskun rikkinäisyys. Joskus harvoin itse magneettiventtiili. EVAP:n testaus onnistuu irroittamalla ja tulppaamalla R-letku (R-portti jää väliaikaisesti auki). Jos nyt ahdot nousee, niin EVAP-vika. Jos ei auta, niin W-letku irti, jos sitten ahdot nousee hyvin niin vika todennäköisimmin magnettiventtiilissä. |
| Badp | Ahtopaineen adaptaatio |
| Actu | Akun jännite. Volttia. |
| Mode | Painamalla pitkään SET-näppäintä voi vaihtaa symbolilistojen välillä + ja – -napeilla. Vain SID2. |
| ECMS | Vääntörajoituksen ”syy” |
| 10 = pedalmap | |
| 11 = cruise control | |
| 12 = idle control | |
| 20 = max engine torque | |
| 21 = traction control | |
| 22 = manual gearbox limit | |
| 23 = automatic gearbox limit | |
| 24 = stall limit automatic | |
| 25 = special mode | |
| 26 = reverse limit automatic | |
| 27 = missfire diagnose limit | |
| 28 = brake management | |
| 29 = diff protect automatic | |
| 31 = max vehicle speed | |
| 50 = knock airmass limit | |
| 51 = max engine speed | |
| 52 = max air for lambda 1 | |
| 53 = max turbo speed | |
| 54 = crankcase vent error | |
| 55 = faulty APC | |
| 61 = engine tipin limitation | |
| 62 = engine tipout limitation | |
| 80 = engine temp limit | |
| Gear | Vaihde, automaattivaihteisto |
| 2 = peruutusvaihde | |
| 3 = vapaa | |
| 5 = vaihde 1 | |
| 6 = vaihde 2 | |
| 7 = vaihde 3 | |
| 8 = vaihde 4 | |
| 9 = vaihde 5 | |
| 11 = vaihde 3, lukitus (lock up) | |
| 12 = vaihde 4, lukitus | |
| 13 = vaihde 5, lukitus | |
| 28 = vaihde 4, osaluisto (slipping lock up) | |
| 29 = vaihde 5, osaluisto | |
| Vain biopower-ohjelmissa | |
| Ad85 | Etanolipitoisuus (0,1% tarkkuus, eli 850 = 85%) |
| Ca85 | Hetkellinen etanoliadaptaatio. Seuraa lambdakorjausta, eikä vaikuta suoraan mihinkään. |
| Me85 | Ei tarkoita mitään. Ollut vain tuotekehityksen aikana käytössä. |
E85 symbolit löytyy usein Modesta 6. Perusadaptaatiot, kuten Amul ja Badp Modesta 0. Yleensä Mode on käynnistyksen jälkeen 5. Tämä vaihtelee eri ohjelmissa.
mAir vs. Pinl karkea suhdetaulukko ehjällä IMM:llä ja yleisillä ilmamassoilla (riippuen ahtoilman lämpötilasta, pakoputken virtaavuudesta yms.):
2,3t GT17: 1150 mAir = 1900-2000 Pinl
2,3T 15T: 1230 mAir = 2000-2100 Pinl
2,0t GT17: 1050 mAir = 2000-2100 Pinl
2,0T 15T: 1150 mAir = 2200-2300 Pinl
Jos ahtopaine poikkeaa selvästi ylöspäin tästä tai toteutunut ilmamassa alaspäin (ja pyynti mReq on korkeampi ja turbolagin verran on odoteltu), niin voi olettaa IMM-vikaa. IMM:n kestoikä on monesti n. 200tkm/10v luokkaa.
Jos taas ahtopaine on selkeästi alhaisempi, niin esimerkiksi tukkeutunut pakoputki voi sen aiheuttaa.
SID Info – yhteisnäkymä
SID Infon toisessa näkymässä saadaan kuusi arvoa yhtä aikaa näkyviin. Aloitustilasta tähän päästään + ja – nappeja yhtäaikaa painamalla.
+ tai – nappia painamalla näet symbolien nimet.
SET-nappia pitkään painamalla päästään muuttamaan symboleita arvo kerrallaan. +/- napeilla valitaan haluttu arvo. Tämän jälkeen painetaan Night Panel -nappia, jolloin ko. kohta tallennetaan ja siirrytään seuraavan symbolin valintaan.
Näkymästä poistutaan samoin kuin tähän tilaan päästiinkin.
Tämä teksti on pääosin lainattu Suomen Saab Klubi ry:n foorumilta nimimerkiltä jcarlson. Lisäyksiä tehty ko. viestiketjun pohjalta eri nimimerkkien teksteistä.